Friday 11 May 2018

APA ITU TELOMERE

Adakah anda tahu?

Telomeres adalah topi pelindungan daripada DNA. Panjang Telomere merupakan faktor peramal untuk kesihatan dan umur yang panjang.

Telomeres adalah salah satu komponen pada kromoson di mana telomeres terletak pada hujung kromoson dan berfungsi sebagai perlindung kepada DNA. Nak gambaran lebih jelas telomeres, boleh bayangkan telomeres sebagai tali kasut di mana tali kasut adalah DNA, penghujung tali kasut yang ibaratkan sebagai telomeres, bila coating plastik pada penghujung tali kasut rosak maka tali kasut akan terurai.

Sama juga dengan telomeres, sekiranya telomeres rosak, DNA akan rosak ataupun kromoson akan melekat dengan kromoson lain. DNA manusia adalah penting kerana ia mempunyai banyak info genetik keturunan kita termasuk warna kulit, warna mata, warna rambut dan lain².

Secara lazimnya, sel-sel di badan kita akan terbahagi dan setiap sel boleh terbahagi di antara 50-70 kali. Dalam masa yang sama, proses pembahagian sel akan menyebabkan telomeres menjadi semakin pendek dan pendek. Proses pembahagian sel akan terhenti apabila telomeres sudah tidak berfungsi ataupun habis. Oleh itu, telomeres juga dikenali sebagai aging clock kepada sel² kita. Apabila pembahagian sel terhenti, ia juga menjadi salah satu punca kepada penyakit kanser.



Kajian makmal mencadangkan bahawa campuran polifenol terhadap 4 bahan-bahan ini boleh:

• Membantu sel-sel anda melindungi dan membaiki DNA serta memerangi radikal bebas, memastikan sel-sel akan sentiasa sihat.
• Mengoptimumkan prestasi sel dengan melambatkan pembentukan protein AGE (Advanced Glycation End-Product). Protein AGE dikenali sebagai penyebab kepada sikap tidak bertoleransi glukosa dan penuaan selular.
• Meningkatkan tenaga selular, membantu memperbaharui dan menyegarkan semula sel anda.
• Meningkatkan kesihatan Telomeres, yang merupakan sebahagian penting daripada sel anda. 





 Jika berminat dengan supplement semulajadi dan ingin menambah income bulanan anda boleh hubungi saya untuk konsaltasi percuma atau anda boleh dapatkan produk melalui esell di bawah

HASANAH@NA

No comments:

Post a Comment